Bieg po zdrowie

buty do biegania

Bieganie zyskuje sobie coraz więcej zwolenników, biegają amatorzy i profesjonaliści. Każdy pragnie poprawić kondycję oraz wygląd. Nie zawsze w tej gonitwie pamięta się o doborze obuwia sportowego. Jest to kluczem do zdrowego i prawidłowego dbania o formę. Odpowiednio dobrane buty zapewnią nam komfort podczas treningu, zmniejszą ból związany z naszymi niedoskonałościami i dawnymi zaniedbaniami oraz przede wszystkim zniwelują ryzyko powstania kontuzji.

Co Twoja stopa mówi o Tobie?

Przy wyborze obuwia sportowego ważny jest określenie rodzaju podbicia. Pamiętać należy o trzech ważnych terminach, które powiedzą nam, jaki rodzaj obuwia sportowego będzie dla nas najlepszy.

Pronacja, inaczej płaskostopie, to sposób, w jaki stopa obraca się do wewnątrz podczas biegu, czy spaceru. Dlatego buty polecane pronatorom powinny być wyposażone we wsparcie od wewnętrznej części obuwia, aby amortyzować przechylanie stopy do wewnątrz. Przeciwieństwem pronacji jest supinacja, to odwracanie stopy na zewnątrz podczas ruchu. Dla osób z takim rodzajem podbicia ważne jest obuwie z kategorii neutralnych z mocną amortyzacją. Trzeci sposób układania kończyny to neutralny ruch, kiedy stopa prawidłowo ustawia się na powierzchni. W tym przypadku but nie musi być wzmocniony przez stabilizator stopy.

Od czego zacząć?

Kolejnym krokiem jest: zadanie kilku pytań! Od kiedy biegam? Czy biegam tylko dla zdrowia i po jakim terenie biegam, ile ważę oraz czy ustaliłem już mój naturalny charakter stopy? Odpowiedź na wszystkie pytania zmniejszy ryzyko kupienia niewygodnych i nieodpowiednich dla nas butów. Zwłaszcza, gdy komfort podczas biegów, treningu i spacerów jest priorytetem. Świadomość własnych możliwości i ograniczeń jest ważna wybierając buty do biegania.